apstatyba.lt – Architektūra – Projektavimas – Statyba. Besidomintiems statybų rinkos naujienomis!

Viešieji pirkimai statybų sektoriuje: svarbiausios gairės

Viešieji pirkimai statybų sektoriuje: svarbiausios gairės Viešieji pirkimai statybų sektoriuje: svarbiausios gairės

Statybų sektorius Lietuvos Respublikoje yra labai svarbi verslo šaka, galbūt viena iš svarbesnių, kadangi net 8 % BVP yra būtent iš šios sferos. Statistika atskleidžia, kad beveik 8 % šalies gyventojų dirba statybų srityje, tad natūralu, kad ji valstybei reikalinga ne tik dėl sumokamų mokesčių, tačiau ir piliečių įdarbinimo. Tęsiant analizes statistiniais duomenimis taip pat verta akcentuoti, kad kiekvienais metais daugiau nei 40 % valstybės skiriamų lėšų viešiesiems pirkimams būtent „nugula“ statybų sektoriuje, tad akivaizdu, kad konkurencija čia – ypač didelė.

Projekto vertinimas – svarbus ne tik tiekėjui

Projekto vykdytojo darbas yra kiekvieną galutinio rezultato etapą skaidyti į mažus komponentus, kiekvieną iš jų detalizuoti, kadangi taip užtikrinamas sąžiningumas konkurencijoje, kurios siekiama tokiuose pirkimuose. Kuo daugiau pasiūlymų bus gaunama – tuo konkurencija bus didesnė, tad pavyks rasti logiškiausią pasiūlymą, kuris atitinka keliamos kainos bei kokybės kriterijus.

Akcentuojama, kad racionalus valstybės lėšų paskirstymas nereiškia, kad stengiamasi gauti paslaugas iš tiekėjų kuo pigiau. Kokybė – taip pat labai svarbi ir galbūt net svarbiausia, kadangi statybų sferoje pasiektas rezultatas tarnauja ne vieną dešimtį metų.

Žinoma, tam tikrais atvejais projektas gali būti labai detaliai neskaidomas, tačiau tuomet reikalingas vykdytojo pagrindimas – kodėl. Tiekėjai turi teisę taip pat pateikti užklausas, domėtis, galiausiai, net informuoti Viešųjų pirkimų komisiją.

Taip tikimasi skaidrumo ir iš tiekėjų, ir iš vykdytojų.

Pirkimo vykdytojas planuodamas darbų eigą turi įvertinti kelis svarbius aspektus.

  • Viena svarbiausių yra susijusi su statinio rinkos kaina, kuri gali atitikti tuo metu esamą situaciją, arba ne. Svarbiausia reaguoti į tas kainas, kurios galioja tuo metu, o ne prognozuojamas arba tokias, kurios buvo.
  • Žinoma, taip pat turi būti analizuojamas kiekvienas projekto etapas ir tuo pačiu vertinamas jo aktualumas. Juk projektai gali būti rengiami gana ilgą laiko tarpą ir per jį - kinta teisiniai aktai bei kiti niuansai.
  • Daugiau dėmesio reikia skirti technologijoms ir tuo pačiu vertinimui – ar naudojamos technikos, priemonės bei kiti aspektai nėra pasenę.
  • Taip pat reikalingas projekto rengimo laiko tarpo vertinimas. Kaip jau minėjome, kai kurie projekto rengimo darbai labai užtrunka ir nuo to kinta kiti aspektai.

Dar prieš pradedant atlikti konkrečias procedūras – taip pat reikalingas ir statybų sektoriaus viešųjų pirkimų apimčių vertinimas.

  • Reikia labai atidžiai įvertinti – ar visi darbai, kurie numatyti projekte, bus perkami.
  • Gali būti perkami ne visi darbai, tačiau apimantys tik tam tikrą etapą (kaip jau minėjome, dažniausiai statybų viešieji pirkimai yra detalizuojami etapais).
  • Taip pat vykdytojas turi įvertinti – ar bus perkamos tik statybinės, ar taip pat ir inžinerinės paslaugos.
  • Galiausiai, poreikis kitų darbų, kurie nėra detalizuoti statybos projekte, tačiau logiškai – jie turės būti atliekami (pavyzdžiui, kapitalinio remonto darbai).

Statybų sektoriuje – daug dėmesio investicijoms

Kaip jau minėjome straipsnio pradžioje, statybų sektoriuje „vaikšto“ labai didelės sumos, tad natūralu, kad pinigai yra viena daugiausia dėmesio sulaukiančių temų, kuri ne tik analizuojama, tačiau taip pat ir vertinama. O atsakingas vertinimas reikalingas abiems pusėms: ir tiekėjams, ir paslaugos vykdytojams.

Labai svarbu, kad vykdytojai nustatytų tokias sumas, kurios atitiktų realią tuo metu vyraujančią rinkos kainą. Jeigu pasiūlymuose kainos labai mažos, tikėtina, kad savo kandidatūrą siūlys tik tokie verslai, kurie realiai – nebus gebūs iki pat galo suteikti paslaugas. Lygiai taip pat kai kurie tiekėjai siūlo ypač mažos kainos pasiūlymus, kadangi tikisi, kad po sutarties galės jas pakelti. Deja, tai yra neįmanoma, kadangi sutarties korekcijos po pasirašymo gali būti tik minimalios ir dažniausiai neapima galimų sumų keitimo, kurio korekcijos laikomos vienos iš didžiausių.

Svarbu, kad vykdytojas įsivertintų savo galimybes tam tikro projekto įgyvendinimui, tiksliau – kiekvieno jo etapui. Juk reikalingas ne tik objekto pradėjimas, tačiau ir užbaigimas, o pinigai dažniausiai viena iš reikšmingiausių gairių, kuri ir sutrukdo projekto įgyvendinimą iki pat galo.

Reikia nepamiršti, kad konkurso įgyvendinimo metu visada gali atsirasti nenumatytų darbų, kuriems taip pat bus reikalingos papildomos investicijos. Štai todėl rezervo turėjimas vykdytojams – labai pageidaujamas. Lygiai taip pat ir tiekėjams racionalus savo galimybių įvertinimas, kadangi gana įprasta praktika, jog nusibrėžiamos ribos per daug aukštos ir vėliau jas realizuoti yra labai sunku.

Dokumentacijos tvarkymo niuansai

Nepriklausomai nuo to, ar organizuojami viešieji konkursai statybų sektoriuje, ar kitame – reikalingas dokumentacijos pateikimas. Tiesa, tik laimėjus konkursą reikia pristatyti konkrečius dokumentus, kurie įrodo tam tikros įmonės pajėgumus.

Statybų konkursai „reikalauja“ daugiau dokumentacijos nei kitų sferų. Ir todėl, kad egzistuoja projekto etapai, ir todėl, kad dažniausiai konkursuose vyrauja didelės sumos.

Pirmiausia, žinoma, reikalingi pirkimo dokumentai, kurie turi būti pateikiami kartu su šia informacija:

  1. Detalizuoti, ar pirkimo vykdytojas rengs reguliarius arba iš anksto suderintus susitikimus, kurių metu bus peržiūrimi tiekėjo atliekami darbai. Statybų sektoriuje yra gana įprasta, kad procesas – prižiūrimas ir vertinamas etapais. Kiekvienas etapas – gauna įvertinimą.
  2. Taip pat dažniausiai reikalingas papildomas pabrėžimas, kad tiekėjai taip pat yra atsakingi už dokumentų nagrinėjimo etapą. Detalus techninių specifikacijų apibrėžimas, rizikų įvertinimas ir panašiai – turi būti analizuojamas ir derinamas iš skirtingų pozicijų.

Greta pirkimų dokumentų taip pat dažniausiai reikalinga ir papildoma informacija. Ji nurodoma šiomis formomis:

  1. Žinoma, būtinai turi būti pateikiamas pilnas projektas, kuris padeda paprasčiau analizuoti smulkmenas ir bet kokius kylančius klausimus. Svarbiausia, kad tiek viena, tiek kita pusė sutartų dėl smulkmenų, kurios gali kilti projekto įgyvendinimo metu.
  2. Taip pat pateikiami papildomi dokumentai, kurie yra skirti statybų leidimui.
  3. Žinoma, pateikiami ir tyrimų dokumentai.
  4. Taip pat reikalingas ir kitų dokumentų pateikiamas, kurie padeda įrodyti darbų legitimumą.

Kvalifikacinių reikalavimų kėlimas

Kartais tenka girdėti, kad viešiesiems pirkimas statybų sektoriuje keliami kur kas griežtesni kvalifikaciniai reikalavimai nei kitose sferose. Ar tai yra tiesa? Dalinai – taip, tačiau tai susiję su vykdytojo poreikiais ir gana didelėmis sumomis bei tuo pačiu gaunamu rezultatu, kuris turėtų tarnauti ne vieną dešimtį metų.

Kvalifikaciniai reikalavimai keliami įvertinus šiuos tris pagrindinius komponentus:

  1. Teisiniais aspektais, kurie apibrėžia galimybę verstis konkrečia veikla.
  2. Žinoma, daug dėmesio skiriama ekonominiam pajėgumui, kuris dažniausiai pagrindžiamas deklaracijomis.
  3. Galiausiai, vertinamas ir techninis pajėgumas.

Nepamirškite, kad statybų sektoriaus įmonės, kaip ir kitos, kurios dalyvauja viešuosiuose pirkimuose, visada turi teisę dalyvauti kartu su subrangovais arba partneriais, kurie padeda atitikti keliamus reikalavimus. Tai puiki galimybė kelti savo kandidatūrą mažam bei vidutiniam verslui. Tik tuomet dažniausiai reikalingas detalesnis sudaromos sutarties sąlygų vertinimas, kad būtų gana tiksliai apibrėžiamos kiekvienos įmonės rolės.

Pasidalink: